Tokusatsu Mula Mendapat Perhatian Media Indonesia



Dah berapa kali aku bebel pasal Tokusatsu ni. Xperlu aku nak ulang lg rsenye kan? Tadi aku bukak Multiply Indo-Toku, ade satu post yg menarik perhatian aku. Tentang liputan akhbar di sana yg menceritakan tentang pengaruh tokusatsu. Sangat menarik bg aku, sbb di Malaysia ramai berpendapat Tokusatsu ni cme utk bdk2 je. Namun, media di sana sudah mengiktiraf Tokusatsu sebagai satu Pop-Culture.

Perkare yg same pernah berlaku sewaktu manganime mule menular di Malaysia, ramai berpendapat manga dan anime utk kanak2. Namun, pd hari ini kerajaan sendiri sudah mengiktiraf industri manganime sbg satu sektor yg boleh meningkatkan ekonomi.(pernah tersiar seorg menteri menyatakan perkara tersebut dlm Harian Metro, xigt tarikh die).

Mase Cuti Raya yg lps aku tido umah member aku, die cek video dlm lappy aku utk di-copy. Die terjumpe folder Kamen Rider aku dan yg buat aku terkejut die bgtau kat kolej die pon Tokusatsu ni tgh menular. Aku igt kat kolej aku je Tokusatsu ni tgh pop (Cbe teka sape yg bwk wabak ni haha), rpenye kat tempat lain pon same gak.

SO, boleh la aku simpulkan kat cni, Tokusatsu tgh popular skg ni. Mgkn hari ini msh ramai yg kate Tokusatsu ni utk bdk2, seperti mana sewaktu budaya manganime mule tersebar kat Mesia. Tp siape tahu dlm 2-3 thn lg. Masyarakat Mesia kan ikut musim, bile manganime tgh top sume jd pakar psl manganime, skang ni Indie tgh top sume org jd pakar Indie HAHAHA.Sekian saje rapikan aku di mlm hari ni.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Copyright © 2009 - Sahabat Gua - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template